Hinduizm

Hinduizm jest religią, którą trudno zakwalifikować wprost do religii monoteistycznych, lub politeistycznych, ponieważ posiada wiele bóstw, które są wcieleniami jednego Najwyższego Bytu, zwanego Brahma. Oprócz niego, ważnymi bóstwami są także Wisznu, Sziwa, Kriszna, Rama. Wyznawcy hinduizmu wierzą w reinkarnację (przyjmowanie po śmierci kolejnego wcielenia tak długo aż osiągnie się stan wyzwolenia). Objawienie pochodzi ze świętych ksiąg- Wed. Specyficzną cechą hinduizmu jest podział społeczeństwa na kasty. Formy kultu w hinduizmie są bardzo zróżnicowane, gdyż nie jest to religia o surowych zasadach. Dlatego często kult ma charakter lokalny (wchłania lokalne wierzenia lub ich elementy). Przepisy religijne są bardzo zróżnicowane, bywa nawet, że są ze sobą sprzeczne. Zależy to głównie od terenu oraz od kasty. Hinduizm liczy ok. 762 milionów wyznawców. Mieszkają oni głównie w Indiach oraz Sri Lance, Nepalu, Pakistanie i na Bali. Świętą rzeką hinduizmu jest rzeka Ganges, która symbolizuje wszechświat. To tutaj odbywają się rytuały obmycia i trafiają prochy zmarłych. Nad Gangesem znajduje się również najważniejsze miasto- Waranasi.

Judaizm

Judaizm jest religią narodową społeczności żydowskiej. Jest również religią monoteistyczną. Jej najpopularniejszym symbolem jest Gwiazda Dawida (czy też inaczej Tarcza Dawida). Judaizm powstał jako pierwsza w historii religia abrahamową. Judaizm jest rozpowszechniony na cały świat. Największe skupisko jego wyznawców znajduje się w Stanach Zjednoczonych oraz w Izraelu. W U.S.A. jest 5,6 miliona wyznawców, natomiast w Izraelu jest ich 4,7 miliona. Możemy sklasyfikować w różny sposób religię judaizmu, a mianowicie na: judaizm świątynny, judaizm rabiniczny, judaizm ortodoksyjny, judaizm postępowy, judaizm konserwatywny, judaizm rekonstrukcjonistyczny, judaizm reformowany oraz judaizm mesjanistyczny. Prawo religijne judaizmu przedstawione jest w sposób bardzo klarowny i niezwykle konkretny. Oto niektóre z zasad, które powinien przestrzegać ortodoksyjny żyd oraz zadania, które powinien wykonać w swoim życiu, jeśli takim się nazywa: chłopcy powinni zostać obrzezani w ósmym dniu po urodzeniu się, halach oraz zasada przestrzegania już u dwunastoletnich dziewcząt oraz trzynastoletnich chłopców, zamążpójście/ożenek, jak największa liczba potomstwa, wyznanie win przed samą śmiercią, modlitwa trzy razy dziennie, święcenia soboty (szabatu).

Religia shinto

Shinto (inaczej shintoizm, szintoizm albo szintoizm) jest tradycyjną religią w Japonii. Oparta jest ona na japońskiej mitologii. Jest to religia politeistyczna, to znaczy, że wyznaje ona wiarę w wielu bożków. Owa religia charakteryzuje się tym, że ogromną różnorodnością zarówno przejawów, jak i kultów. Podział religii przedstawia się następująco: jinja, nowe religie japońskie, shinto domu cesarskiego, shinto ludowe, shinto sekciarskie, shinto świątynne, zenrinkyo. Najważniejszym elementem religii shinto są kami. “Kami” wywodzi się z mitologii japońskiej i oznacza bożka, boga, bóstwo albo ducha. Kami cechuje dwoistość natury, to znaczy przyjmuje on postać duchową jak również fizyczną. Owe bóstwa mogą być patronami wielu różnorakich spraw takich jak: sprawy duchowe (namiętności oraz potrzeby), sprawy cielesne (umiejętności oraz dolegliwości), ochrona domostw, ogólnie miejsc zamieszkania, patronat nad świętami religijnymi, wszystkimi miesiącami oraz kolejnymi dniami a także nad grupami społecznymi, wykonywanym zawodom i również patronat nad życiem sprawami rodzinnymi.

Chrześcijaństwo

Największa religia monoteistyczna świata powstała w I wieku naszej ery. Wyłoniła się ona z judaizmu przejęła od niego część praw ( dekalog, objawienia zawarte w Starym Testamencie). Wyznawcy tej religii wierzą, że Mesjaszem, który miał przyjść na świat by go wybawić, jest Jezus Chrystus i to od Jego imienia powstała nazwa religii. Obecnie można wyróżnić trzy odłamy chrześcijaństwa: katolicyzm, prawosławie i protestantyzm. Do podziału doszło podczas reformacji kościoła w XV wieku. Katolicyzm uznaje prymat papieża. Najważniejszy sakrament to eucharystia. Miejscami kultu są najczęściej świątynie. Najwięcej katolików mieszka w Ameryce Łacińskiej. Duchową stolicą katolików jest Watykan. Prawosławie różni się od katolicyzmu m.in. tym że ma odmienne ujęcie pochodzenia Ducha Świętego. Kościół prawosławny jest samodzielny i nie uznaje władzy papieża. Ich świątynia to cerkiew. Protestantyzm to różne wyznania chrześcijańskie, których rozłamy powstały podczas reformacji. Ich źródłem wiary jest Biblia i to na niej opierają wszystkie swoje zasady.

Niewola awiniońska

Podporządkowanie papieży monarchom francuskim i przeniesienie stolicy Apostolskiej do Awinionu zaowocowały kryzysem w kościele powszechnym. Papiestwo straciło potęgę polityczną i realną władzę nad Państwem Kościelnym. Fakt ten starali się wykorzystać władcy świeccy, ograniczając przywileje Kościoła i przejmując kontrolę nad obsadzaniem najwyższych godności duchownych. Okres niewoli awiniońskiej został wykorzystany przez papieży do zbudowania scentralizowanej monarchii i przejęcia pod władanie kurii tych wszystkich dziedzin, które nie do końca udało się zawłaszczyć monarchom. Rozbudowało się sądownictwo papieskie, wzmocniła działalność inkwizycji, niepomiernie wzrósł fiskalizm papieski. Z różnych krajów zaczęto ściągać świadczenia na rzecz Papiestwa (w Polsce nazywało się to świętopietrze), pobierano opłaty za wszystkie czynności wykonywane przez kurię, handlowano beneficjami. W tej sytuacji dwór papieski nie uchronił się przed korupcją i wewnętrznymi walkami o wpływy i godności. Niepomiernie rozpleniał się nepotyzm.

Rower

Rower to rodzaj urządzenia służącego głównie po to, aby pokonywać trasę, jest napędzany siłą mięsni nóg. Każdy rower składa się z ramy, czyli podstawowej konstrukcji, do której przytwierdzone są inne elementy. Do elementów takich można zaliczyć pedała, kierownicę. Rowery dzielą się na te damskie i męskie. Po tym, jaki jest rower decyduje głownie jego konstrukcja oraz kolor. Kolorem dla dziewczynek jest kolor różowy lub czerwony, chłopcy preferują bardziej ciemne typu granat lub czerń. Każdy rower można dodatkowo zaopatrzyć w dodatkowe elementy takie jak światełka oraz ozdoby na kółka. Rower najczęściej dostaje się pod choinkę lub na komunię. W raz z rozwojem techniki powstają coraz nowsze modele rowerów, które są znacznie lżejsze i za razem solidniejsze. Takim właśnie rowerem jest rower górski, który w swoim wyposażeniu posiada przerzutki, czyli kable umożliwiające zmienianie oporu na kołach. Regulacji można dokonać samodzielnie przy użyciu odpowiedniego przycisku. Przerzutki dają duży komfort jazdy nawet po trudnych trasach.

Chrześcijaństwo

Chrześcijaństwo to religia monoteistyczna. Wyznaje ona wiarę w jednego Boga, Trójcę Świętą, czyli Ojca (Stwórcę świata), Syna (Zbawiciela Jezusa Chrystusa) oraz Ducha Świętego. Kiedyś symbolem chrześcijaństwa była ryba (Ichthys), jednak po męczeńskiej śmierci Jezusa Chrystusa symbolem tej religii stał się krzyż. Biblia jest Księgą Świętą Chrześcijan. Chrześcijaństwo jest największą religią na świecie. Wyznaje ją średnio co trzeci człowiek na Ziemi. Chrześcijanie wierzą w zbawienie, życie wieczne oraz Sąd Ostateczny. Natomiast życie doczesne chrześcijanie opierają na wierze oraz postępowaniu według Dekalogu, czyli Dziesięć przykazań (tak naprawdę Dziesięć Oświadczeń). Dekalog zbiera w sobie najważniejsze prawdy moralne, którymi każdy chrześcijanin powinien się w życiu kierować. Oto one: [Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli.]Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną, nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno, pamiętaj, abyś dzień święty święcił, czcij ojca swego i matkę swoją, nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu, nie pożądaj żony bliźniego swego, ani żadnej rzeczy, która jego jest.

Zakony

Ruch zakonny narodził się jeszcze w starożytności, gdzie ojcowie pustyni usiłowali realizować ideały ewangeliczne. Twórcą reguły zakonnej na Zachodzie był prawdopodobnie św. Benedykt. Założył on zgromadzenie na Monte Cassino. Główną regułą zgromadzenia było “módl się i pracuj”. Reguła zakonna szczegółowo określała tryb życia: pory posiłków, wypoczynku, modlitwy czy pracy a także sposób ubierania się. Mnisi byli winni bezwzględne posłuszeństwo swemu opatowi, którego wspólnie wybierali spośród siebie. Dzięki pracy mnichów zachowała się spuścizna antyku, gdyż zajmowali się gromadzeniem przepisywaniem ksiąg, kompilowali wiedzę starożytnych. Nurt reformatorski nie ominął także zakonów. Zaczęły powstawać zgromadzenia nowego typu, które opierały się na regułach św. Augustyna. Najważniejszym z założonych w tym czasie był zakon cystersów. Wszystkie nowe zakony głosiły hasła ubóstwa. Powstały również zakony żebrzące., które w początkowej fazie istnienia głosiły regułę skrajnego ubóstwa. Należy również wspomnieć o zakonach rycerskich, które powstały w okresie wypraw krzyżowych. Od zwykłych mnichów różnili się znajomością sztuki wojennej.

Wycieczka

Wycieczki ze względu na czas trwania dzielimy na wycieczki jedno dniowe i te kilku dniowe. Celem wycieczki jest zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc. Z wycieczką dzieci małe mają odczynienia już w przedszkolu. Tam często organizowane są wycieczki jedno dniowe do parku lub lasu. Wycieczka taka ma na celu zapoznanie dzieci z otaczającym ich środowiskiem, czyli cel poznawczy. Gdy dzieci są starsze można zorganizować wycieczki trwające nawet kilka dni. Najczęściej wycieczki takie są organizowane w góry lub nad morze. Wycieczki tego typu różnią się od tych jedno dniowych tym, że trwają dłużej i mają wliczony nocleg poza domem. Będąc na wycieczce dziecko poznaje nowe rzeczy, z którymi nie mogłoby mieć styczność w domu. Wycieczki uczą również samodzielności. Wyjeżdżające dziecko jest zdane na siebie musi samo o siebie dbać i planować swój czas. Oczywiście każda wycieczka ma swojego opiekuna a nawet kilku jednak nie podchodzą oni do każdego z dzieci indywidualnie raczej traktują ich jako grupę.

Geneza

Prekursorami XVI wiecznej reformacji w Europie byli Jan Wiklef, angielski teolog, i Jan Hus, czeski reformator, który spłonął za herezję w 1415 roku w Konstancji. Obaj sprzeciwiali się bogactwu kościoła, nepotyzmowi i symonii, rozwiązłości i niedouczeniu księży katolickich. Za przyczyną haseł głoszonych przez Jana Husa rozgorzały krwawe wojny na terenie Śląska i Czech, które doprowadziły w efekcie do uniezależnienia się kościoła czeskiego od cesarstwa niemieckiego, nic jednak w samym Kościele katolickim nie zmieniając. Przez cały XV wiek sprzeciw wobec rozkładu moralnego Kościoła katolickiego wzrastał w społeczeństwach Europy. Wybuchnął jednak dopiero w roku 1517, za sprawą Niemca Marcina Lutra. Wysłał on do części niemieckich biskupów 95 tez, w których proponował reformę Kościoła. Jego postulaty zyskały ogromną popularność – dzięki, dość świeżemu jeszcze, wynalazkowi druku szybko rozprzestrzeniły się po całych Niemczech, a wkrótce – po całej Europie. Trafiły nawet do Jerozolimy. Wystąpienie Marcina Lutra padło w odpowiednim czasie na bardzo odpowiedni grunt, szczególnie, że to właśnie w państewkach Rzeszy Niemieckiej tendencje reformacyjne były bardzo żywe. Wkrótce po wystąpieniu Marcina Lutra rozpoczęły się krwawe i długie wojny niosąc ze sobą głębokie przemiany społeczeństw europejskich, nie omijając niemal żadnego kraju.

Synkretyzm religijny

Zetknięcie się chrześcijaństwa z tradycją pogańską doprowadziło do zmian w samym chrześcijaństwie. Religię i obrzędowość cechowało łączenie w jednym światopoglądzie i sposobie widzenia różnych tradycji i elementów. Powierzchowna chrystianizacja, słabe przygotowanie kleru i kultowa obecność nowej religii w okresach misyjnych, przyczyniły się do przenikania wierzeń pogańskich i magicznych praktyk do religii chrześcijańskiej. Przykładowo kult świętych wiązał się z kultem bohaterów i wodzów głównie w tradycji germańskiej. Symbole wiary używano jako amuletów. Przykładem może tu być krzyż. Kościół wiele dawnych praktyk i wierzeń zaakceptował, nadając im nową szatę obrzędową oraz nową interpretację. Z wieloma jednak praktykami zaciekle walczył i potępiał je. Przykładem może tu być obrzęd palenia zmarłych. Nie zostało zaakceptowane wielożeństwo i małżeństwa między krewnymi. Chrystianizacja wniosła wiele zmian nie tylko w sferze wierzeń religijnych ale w całym życiu ludzkim. Przykładem może być wspomniany zakaz wielożeństwa: tyczył się podstaw społecznego porządku.

Sztuka kościelna

Kościoły coraz częściej stawały się pięknie zdobione i bogate, kult religijny miał na to szczególnie duży wpływ. Biskupom i księżom zależało na świetności ich kościołów. Świetność pochodząca z tamtych czasów widoczna jest do dnia dzisiejszego. Piękne obrazy i malowidła naścienne po renowacji cieszą nasze oczy swoim pięknem i urokiem, magią. Dawni dekoratorzy mieli wiele pomysłów, oczywiście na tamte czasy były one nowoczesne dziś jednak są one klasyką sztuki, która pozwala nam poznać historie danej świątyni. Ich dzieła, typu obrazy czy rzeźby były ich wizytówkami, i świadectwem inteligencji narodu. Przywiązanie ludności do wiary wzrastało wraz z większa liczbą świątyń, wierni zgromadzali się w nich na modlitwach dając świadectwo w ten sposób wierze którą wyznawali. Dla nas świątynie pochodzące z tamtych czasów nie Sa tylko miejscem modlitw, są one dziełami sztuki religijnej, Sa to zabytki ściągające turystów. Daje nam to wszystko sławę, oraz coraz więcej nowych gości odwiedzających nasze piękne świątynie.

Jazda konna

Jazdę konna mogą uprawiać tylko starsze dzieci, niemowlaki nie. To, w jakim wieku jest dziecko rzutuje na tym na jakiem koniu będzie jeździło. Gdy mamy do czynienia z dzieckiem małym naukę należy rozpocząć na kucu, czyli niewielkim koniku. W wypadku dziecka starszego jazda odbywa się na koniu. Koń jest to zwierze, które składa się z głowy, tułowia ora czterech kopytek. Aby na nim jeździć potrzebne są pewne sprzęty, między innymi siodło. Siodło to rodzaj osłony, na której się siada, siodło jest zawsze dopasowane do jeźdźca. Aby się w nim utrzymać należy trzymać za lejce. Koń jest bardzo wrażliwym stworzeniem i wyczuwa nasze lęki, dlatego nie należy się bać wsiadając na niego. Jazdę konna rozpoczyna się pod okiem instruktora, czyli osoby dbającej o konie i znającej ich zwyczaje. Do jazdy dzieci powinny być odpowiednio ubrane w strój oraz kask. Ta ostania rzecz jest niezbędna, ponieważ chroni przed wszelkimi urazami mechanicznymi. Jeździć na koniu można wolno lub szybko, wszystko zależy od komendy wydanej koniowi.

Życie czy śmierć?

Mojżesz miał już ponad sto lat. Wiedział, że wkrótce umrze. Po raz ostatni zwołał cały lud i zawołał donośnym głosem:- Macie do wyboru: kto chce żyć, niech podniesie rękę! W tłumie rozległo się szemranie:- O co znowu mu chodzi? Oczywiście, że chcemy żyć Tak, tak!- zawołali. Wszyscy podnieśli ręce. – A teraz niech podniosą rękę, ci którzy chcą umrzeć- zawołał Mojżesz. Ludzi szybko opuścili ręce. Zapadła cisza. Wszyscy czekali. Gdzieś w tłumie zapłakało dziecko. – Dzisiaj- powiedział Mojżesz- wybraliście życie, a nie śmierć! Bóg chce dać wam Swą obietnicę. Otrzymacie wodę i żywność, żyzną ziemię i liczne potomstwo. Będziecie żyli w pokoju. Bóg da wam to wszystko, jeżeli będziecie posłuszni Jego prawom. Jeśli jednak będziecie czynić po swojemu, jeśli wpadniecie w pychę, jeśli zapomnicie, że Bóg wyprowadził was z Egiptu i uczynił dla was wiele cudów- zginiecie! Wierzycie mi?- Mojżesz przerwał na chwilę.- Tak, Mojżeszu, będziemy posłuszni!- odpowiedział tłum. Mojżesz skłonił głowę i modlił się, żeby tak się stało. Miłował tych ludzi bardzo, nawet pomimo tego, że sprawiali mu tyle kłopotów.

Babizm

Ruch religijny o nazwie babizm został założony przez Ali Muhammad’a z Szirazu (urodzony w roku 1819, zmarł natomiast w roku 1850). Ogłosił się on przewodnikiem społeczeństwa wyznawców religii islamskiej. Sam siebie nazwał imieniem “Bab”. Oznacza to dosłownie bramę. A ma być ona symbolem drogi do Prawdy oraz Zbawienia. Babizm powstał w Persji, około roku 1844. Owa religia obiecywała liczne reformy, zarówno polityczne, jak i społeczne. Założeniem babizmu było pojawienie się na świecie boskich proroków. Miało to mieć miejsce co jakiś czas. Kolejny postulatem owej religii było równouprawnienie płci męskiej i żeńskiej. Następną ideą tego ruchu religijnego była idea emanacji. Polegała ona na tym, że Bóg jest Stwórcą oraz źródłem całego życia, natomiast ostateczny koniec będzie polegał na zburzeniu wszelkich dóbr ludzkich. Charakterystyczną rzeczą dla babizmu była liczba 19, uważana za świętą. Toteż podzielono rok na 19 miesięcy, z czego każdy miesiąc miał 19 dni. Jednak ten ruch religijny nie potrwał długo. Ostatecznie rozpadł się w roku 1866 (dwa nurty). Kontynuacją babizmu jest azalityzm.

Słodycze

Słodycze to rozdaj słodkich przekąsek. Słodycze to najbardziej pożądane jedzenie przez dzieci, ponieważ ma ono wyjątkowy smak. Słodycze mogą być przezorne wszystko to zależy od tego, z czego zostały wykonane. Wyróżniamy słodycze wykonane z czekolady, czyli słodkiej masy, która w zetknięciu z wysoka temperatura topnieje, albo z twardej i słodkiej masy jak landrynki. Z niej wykonanych jest i większość słodkich cukierków do ssania. Słodycze mogą być większe i mniejsze, ale zawsze pełnią tą sama funkcje dostarczaj organizmowi ludzkiemu dużą ilość energii. Energia ta jest dostarczana w postaci pustych kalorii, które odkładają się w naszych organizmach. Słodycze również nie zdrowo działają na zęby powodując niszczenie szkliwa i choroby zębów. Słodycze są spożywane przez ludzi tylko i wyłącznie ze względu na walory smakowe. Słodycze można kupić w każdym sklepiku. Każde pakowane są w opakowania zabezpiecza je przed czynnikami zewnętrznymi. do pakowania słodyczy stosuje się sreberka oraz folijki.

Rozwój religii

Dzięki napływowi osadników a w ślad za tym rozwojowi życia religijnego i rozbudowie struktur organizacyjnych diecezji, wydatnie wzrosło polityczne znaczenie wrocławskich biskupów. Zarówno Wawrzyniec jak i dwaj Tomasze nie wahali się wejść w ostry konflikt z najpotężniejszymi książętami Śląskimi, płaszczyzna sporu była dziesięcina obowiązkowa danina religijno- kościelna płacona przez wiernych kapłanom, rozszerzona w 1215 roku na mocy postanowienia czwartego soboru loretańskiego na książąt książąt rycerstwo drugą. W obu sprawach stroną zwycięską był kościół. Opłacanie dziesięciny uregulowała ugoda z 12276 roku, całkowite uwolnienie dóbr kościelnych od ciężarów prawa polskiego oraz niemieckiego niemieckiego ich mieszkańców od wszelkich podatków i służb. Opactwo cystersów w Lubiążu zostało obdarzone licznymi przywilejami przez Piastów, stało się ono wtedy centrum kulturalnym. W czasach reformacji książęta legnicko- brzescy bezskutecznie chcieli objąć nad nim kontrolę.